čtvrtek 24. května 2018

CO ČTU JÁ? - Hledání Aljašky

První román Johna Greena je jednou zásadní událostí rozdělen na dvě části - Předtím a Potom. Abych úplně neprozradila zápletku, nebudu psát o tom, o jakou událost se jedná, ale silně zasáhne do životů všech hlavních hrdinů. První část - Předtím je z mého pohledu taková klasická greenovka. Parta kamarádů, kteří jsou tak trochu outsideři, a kteří mají nezvyklé přezdívky jak sami pro sebe, tak pro téměř všechny okolo. A mezi nimi Aljaška. Neuvěřitelně krásná, chytrá a po všech stránkách cool holka. (Tady ze mě asi mluví dospělost, ale vážně se ještě pořád považuje kouření a chlast za cool?)
Miles, kterému jeho spolubydlící Plukovník ihned přidělí přezdívku Váleček, přijíždí do internátní školy Culver Creek jako nováček a s touhou zažít velké dobrodružství. Není se tedy čemu divit, že se do nespoutané a tak trochu sebedestruktivní Aljašky okamžitě zamiluje až po uši. Bez váhání se od Plukovníka a Aljašky učí kouřit a zapojuje se do kanadských žertíků, které jsou pro internát tak typické. Když už si Váleček myslí, že u Aljašky začíná mít šanci, děj knihy se láme a z Předtím se stává Potom.

Photocredit: Mega Knihy

Potom se mi líbilo mnohem víc než Předtím, a to přesto, že se jedná o kratší a smutnější část příběhu. Přátelství chlapců utrpí značné trhliny a Váleček zjišťuje, že Aljašku nezná tak dobře, jak si myslel. Zatímco se kamarádi pomalu vzpamatovávají ze šoku, který prožili, pátrají po tom, co se oné osudné noci stalo, ačkoliv si sami nejsou jistí, jestli jim nalezení pravdy uleví nebo spíš přitíží. A je vůbec možné najít pravdu nebo najdeme vždycky jen svoji vlastní verzi pravdy?
Pro mě bylo Hledání Aljašky příběhem o tom, jak dokáže jeden malý čin, jedno špatné rozhodnutí nebo i to, že něco neuděláte, když byste měli, ovlivnit celý zbytek vašeho života. Pokud chcete něco udělat nebo říct, neměli byste váhat, protože další příležitost už nemusíte dostat.
Četla jsem, že podle knihy má vzniknout několikadílný televizní seriál. I když se mi knížka líbila, upřímně si nedovedu představit, čím naplní těch několik dílů, protože zase tolik děje v ní nebylo.  Za to ale byla tradičně plná zajímavých Greenových postřehů a myšlenek. Necháme se překvapit, a já se na seriál určitě podívám.
Pasáž, která se mi líbila: Tolik z nás bude muset žít s tím, co člověk sám tu noc udělal a co neudělal, s věcmi, které se nepovedly, s věcmi, které se v té chvíli zdály správné, protože jsme neznali budoucnost. Kéž bychom znali nekonečný řetěz následků, které vzejdou z nejmenších našich činů. Ale nemůžeme vědět, co děláme, dokud to už pak není k ničemu.
Z.

Žádné komentáře:

Okomentovat