Pozn.: Pokud teď hledáte Zimní I, hledáte marně. Měla jsem ji rozepsanou, když mě napadlo tohle pokračování. Obě části se dají číst zvlášť, takže nechám na vás, jestli si nejdřív přečtete Zimní II, nebo počkáte na první část. Pokud jste ještě nečetli Letní a Podzimní, tak klikněte TADY a TADY. Hezké čtení! Z.
Oknem
na chodbě v druhém patře jsem pozorovala, jak se Kopřivová a Procházka
líbají v neúnavně padajícím sněhu. Pousmála jsem se. Jako pedagožka bych
asi měla zasáhnout, ale nechala jsem je být. Vlastně jsem to Dianě přála. A byť
o patnáct let starší, dokonce jsem ji i chápala. Procházka byl objektivně
nejhezčí kluk na celém gymplu. Tak trochu úleťák, ale správný kluk. Rebel, díky
čemuž byl mezi spolužáky oblíbený, ale zároveň vtipný a chytrý kluk, takže ho
měla ráda i většina profesorského sboru.
„Na
co se tu tak culíš?“ přitočila se ke mně Ilona.
Kývla
jsem bradou ke dvojici, která se od sebe očividně nedokázala odtrhnout.
„No
jo, Procházka,“ mávla nad čerstvým párem nezaujatě rukou.
„Není
to sladký? Tyhle první lásky?“ otočila jsem se k ní a opřela se o
radiátor. Nesnášela jsem dozory na chodě. Obzvlášť v zimě, kdy
v nezateplené části školy nebylo o moc tepleji než venku.
„Jo,
takhle to začíná a takhle,“ ukázala na své vzedmuté těhotenské šaty, „to
končí.“
„Doufejme,
že u nich to tak daleko nezajde,“ rozesmála jsem se. „Ale vážně. Jak se cítíš?“
„Jako
že už je načase, aby tady tu divou zvěř převzal někdo pohyblivější. Kučero!
Nelítej tady! Nejsi na dostizích!“
„Spěchám
do třídy, paní profesorko,“ křikl přes rameno jeden z letošních maturantů.
„Tak
spěchej, ale nedupej přitom jako slon,“ stihla na něj ještě zavolat Ilona, než
smykem zmizel za rohem.
„Mně
se snad ani nebude stýskat,“ zakroutila hlavou.
„Ale
mně jo,“ málem jsem se cítila dotčeně.
„Však
jen dvoje maturity a jsem zpátky jako na koni,“ pohladila si Ilona rostoucí
bříško.
My
učitelky jsme neměřily čas na měsíce a roky, ale na čtvrtletí, pololetí a počty
maturit. Můj bývalý přítel tvrdil, že učitelka není povolání, ale diagnóza.
„Evo,
nevyřvávej tu jako hokynářka na trhu!“ křikla jsem po blondýnce z tercie.
Nutno
říct, že můj ex měl možná pravdu.
„Sednout,“
mávla jsem rukou na třídu septimánů, kteří neochotně vstali, když jsem vplula
do třidy. Byla to zvláštní korelace. Čím starší studenti, tím líněji se při příchodu
vyučujícího zvedali ze židlí. Bylo mi to šumák. Na tyhle kraviny jsem si moc
nepotrpěla. Maturantům jsem často dovolovala, aby mi tykali. Zase o tolik
starší jsem ještě nebyla.
Diana
vrazila do třídy přesně ve chvíli, kdy se zase všichni usadili.
„Omlouvám
se, já…“ zatěkala bezradně očima.
Pokynula
jsem jí, aby si sedla a její pozdní příchod nijak nekomentovala. Zazubila se na
Pavlínu, se kterou seděla, a já jsem musela potutelný úsměv schovat do třídní
knihy.
„Kdo
má službu?“ rozhlédla jsem se po třídě.
„Já,“
vyklonil se z poslední lavice Vrba.
Beze
slova jsem ukázala na zaňahňanou tabuli a zatímco ji Vrba šudlal špinavou
houbou, jsem vyzkoušela dva jeho spolužáky. Dnes žádná sláva. Trojka a čtverka.
„Příští
týden si napíšeme písemku,“ oznámila jsem potom a dočkala se sborového: „Neee.“
„Bez
řečí,“ utrousila jsem suše.
Za
ta léta, co jsem učila, už jsem to znala. Den před písemkou mě přijdou dva
vyslanci třídy přemlouvat, jestli bychom ji nemohli posunout, protože už píšou
z matiky/fyziky/chemie. Vždycky to je nějaký těžký předmět, aby se mohli
vymlouvat, že toho mají straaašně moc. Jenže já už vím, že nemá cenu jim
vyhovět, protože by se za týden opakovalo to samé.
„Otevřete
si učebnici na straně 68,“ řekla jsem a mrkla z okna na poletující vločky.
Vsadila bych se, že se na zazvonění těším skoro stejně jako oni. Ne-li víc.
„Děkuju
vám všem. Vážně se mi bude stýskat,“ tvrdila Ilona v naprostém rozporu
s tím, co mi říkala ještě dopoledne, když jsme jí po poslední hodině
předávali ve sborovně dárek na rozloučenou – balení vlhčených ubrousků, plen a
titěrný outfit neutrální krémové barvy. Snad jako jediná těhule si totiž
nenechala říct pohlaví dítěte a nechávala si překvápko na porodní sál.
„Už
se nějak chystáš na porod? Čteš knížky nebo tak?“ zajímala se naše kolegyně,
profesorka biologie.
„Ne.
Předpokládám, že doktoři budou vědět, co dělat a uvnitř to dítě nenechají.“
Zasmála
jsem se. Ilona byla tak trochu drsňačka a nikdy se s ničím nepárala.
Nejspíš i proto byla jedna z nejoblíbenějších profesorek. Už teď bylo
jasné, že to její nástupce nebude mít u dětí snadné. Nebo jsem si to aspoň
myslela, dokud jsem ho v pondělí ráno neuviděla.
Když
ředitel nakráčel do sborovny s novým kolegou, spadla mi brada.
To.
Si. Děláš. Srandu!
Mrkla
jsem po Veronice. Když teď byla Ilona na mateřské, byla tu můj jediný spojenec.
Ostatní kolegyně byly všechny okolo padesátky a pravděpodobně se jim nehonilo
hlavou to, co nám dvěma. Verča koukala na ředitele a jeho doprovod se zdviženým
obočím a nebylo těžké uhodnout, na co právě myslí.
„Dovolte,
abych vám představil našeho nového angličtináře magistra Petra Vaňka,“ ujal se
slova ředitel, a poté nastalo představovací kolečko.
Vtipné
je, že když se představují učitelky, neříkají jen své jméno, ale taky předmět,
který učí. Potřásání rukou tedy provázela slova jako: „Soňa Doubravová,
biologie, chemie.“ Nebo „Veronika Dvořáková, základy společenských věd.“
Když
přišla řada na mě, usmála jsem se: „Lada Králová, čeština, dějepis.“
Velká
silná dlaň jemně stiskla tu moji a já jsem měla co dělat, abych nevzdechla.
Když
se ředitel s novým kolegou vydali po dalších povinnostech, vyšly jsme
s Verčou ze sborovny, podívaly se na sebe a zachichotaly se jako dvě
puberťačky.
„Panebože!
Viděla jsi ho?“ vykulila na mě Veronika oči, jako bych snad měla šanci nového
angličtináře přehlédnout.
„Asi
požádám o výměnu kabinetu,“ zasmála jsem se.
„Myslíš,
že bude chodit na obědy?“ spekulovala Veronika.
„Těžko
říct. Ale už vím, koho poprosím, aby jel s mojí třídou jako druhý dozor na
výlet.“
Abyste
pochopili naše nadšené špitání, museli byste vědět, jaké to je pracovat
v ženském kolektivu, kde je nulová šance zakopnout o normálního chlapa.
Jistě, v našem profesorském sboru se našlo pár kolegů – chlapů. Ovšem ani
vysloužilý profesor zeměpisu, ani potrhlý vyučující fyziky nebyli zrovna moje
typy.
Petr
Vaněk měl dle mého odhadu přes metr osmdesát. Modrá košile mu dokonale seděla
na širokých ramenou a zpod světle hnědých vlasů se na mě při potřásání ruky dívaly
inteligentní oříškově hnědé oči. Lhala bych, kdybych tvrdila, že když se otočil
k odchodu, nemrkla jsem na jeho zadek v tmavých riflích. A ten mě
jenom přesvědčil o tom, že magistr Petr Vaněk by rozhodně stál za hřích.
„Vsadím
se, že nevydrží ani do konce zkušební lhůty,“ prohodila Veronika, když
zazvonilo.
„To
neee,“ protáhla jsem zklamaně, když jsem si uvědomila, že má nejspíš pravdu.
Státní
gympl s tabulkovým platem nebyl zrovna slibný stupínek na kariérním
žebříčku mladého, perspektivního chlapa. Ačkoliv… třeba bych dokázala najít
důvod, který by ho přiměl zůstat.
„Dobrou
chuť,“ přisedla jsem si k profesorskému stolu ve školní jídelně.
„Když
myslíš,“ nadzvedla Soňa vidličku a pozorovala, jak z ní odkapává UHO na
talíř s rýží.
„A
já jsem si naivně myslel, že tohle už se v jídelnách nevaří,“ ozvalo se za
mnou a mně přeběhl mráz po zádech. Takže magistr Petr Vaněk na obědy chodí!
„Tak
to asi přicházíš z nějaké lepší školy,“ vydedukovala jsem si.
„Vlastně
z vůbec žádné. Učím angličtinu soukromě. Tohle je jen výpomoc strýci,“
vysvětloval, zatímco se usadil naproti mně vedle Soni.
„Strýci?“
podivila jsem se.
„Ředitel
téhle školy je můj strýc,“ přitakal a málem jsem viděla, jak se rázem změnil
postoj ostatních kolegů k nováčkovi. „Nemohl sehnat dalšího angličtináře,
tak mě poprosil, jestli bych na ty dva roky nemohl zaskočit.“
„Mladým
se učit nechce,“ pokývala profesorka výtvarné výchovy. „Tadyhle Lada je čestná
výjimka.“
„Princezna
se zlatou hvězdou na čele?“ usmál se na mě Petr.
„No
jo,“ ušklíbla jsem se. „Našim zřejmě připadalo, že když je můj otec Král, bude
vtipné mě pojmenovat po princezně.“
„Mně
se to jméno líbí,“ nepřestával se usmívat.
„Však
já si nestěžuju,“ ujistila jsem ho a spolkla sousto jídla, které chutnalo
podobně, jako vypadalo. Ani jsem se nedivila studentům, že vrací své porce
téměř netknuté.
V jídelně
posedávali spíš mladší ročníky. Podle septimánů a maturantů bylo chození na
školní obědy trapné a o velké přestávce houfně vyráželi do blízké Brněnky pro
chipsy, čokoládové tyčinky a případně cigarety, což jsem se už dávno rozhodla
přehlížet. Dnes bych se k nim nejraději přidala. Ačkoliv ne zrovna kvůli
těm cigaretám.
„Myslím,
že mám pro dnešek dost,“ zvedla jsem se a odnesla napůl nedojedený talíř
k okýnku. Ke mně si alespoň kuchařka nedovolila mít žádné připomínky.
Na
chodbě mě dohonil Petr: „Nedá se tady stravovat nějak jinak?“
„Za
rohem prodávají pizzu,“ poradila jsem mu. „Jinak bys musel někam na polední
menu, ale to bys asi během přestávky nestihl. Ne, že by studentům vadilo, kdyby
ses na hodinu opozdil.“
Usmála
jsem se na něho: „A jak vlastně proběhly tvoje první hodiny?“
„Překvapivě
dobře. Ani jsem nečekal, že je tady angličtina na tak vysoké úrovni. Až na pár
výjimek,“ zasmál se.
„Ilona,
tvoje předchůdkyně, je dost cepovala.“
„A
přesto se zdá, že ji milovali. Zajímalo by mě, jak toho dosáhla.“
„Tebe
budou určitě taky milovat,“ byla jsem si jistá. Minimálně holky bezpochyby.
„No
nevím… Zatím si je ani nedokážu všechny zapamatovat. Jsem zvyklý mít jednoho
studenta na lekci, ale dvacet, třicet? Ty si opravdu pamatuješ celou školu?“
podíval se na mě.
„Ty
třídy, které učím, ano. Obvykle ti jako první utkví ta největší kvítka.“
„To
dává smysl,“ přikývl.
„Koho
máš teď?“ optala jsem se.
„Tercie
A,“ řekl automaticky, aniž by se musel podívat do rozvrhu.
„Ti
jsou zlatíčka. Jen holky v zadní lavici jsou dost ukecané,“ podívala jsem
se na Petrův soustředěný výraz. I když dnes možná holky nebudou ani dutat,
napadlo mě.
Tichým
kabinetem se rozlehlo zaťukání na dveře. Zvedla jsem oči v sloup. Delegace
ze septimy je tady.
„Dále,“
nasadila jsem svůj přísný učitelkovský tón.
K mému
překvapení do místnosti se starým nábytkem a hromadou knih vešel náš hojně
diskutovaný angličtinář.
„Neruším?“
zeptal se, když za sebou zavřel dveře.
„Ne,“
zalhala jsem, ačkoliv jsem před sebou měla stoh slohovek.
„Přišel
jsem tě o něco poprosit,“ popošel o pár kroků ke mně a moje neposedná mysl byla
záhy zaplavena všemi možnými i nemožnými scénáři, které zahrnovaly také sex na
kabinetním stole.
„Probírali
jsme se septimou divadlo a nějak nemůžeme přijít na nic, co by se nám líbilo.“
„Vám
nebo jim?“ podívala jsem se na něj.
Každý
rok hrála septima anglické divadlo. Byla to zábavná forma, jak se naučit nová
slovíčka nejen pro ně, ale i pro další třídy, které se na představení chodily
dívat do malého divadla, které nám v dopoledních hodinách zapůjčilo své
prostory. A každoročně se septimě nezdálo nic z osnov, co by bylo
považováno za vhodné, aby se hrálo pro žáky různých věkových kategorií.
„Popravdě
ani mně ne. Takže mě napadlo, že bychom si něco napsali sami.“
Tušila
jsem, kam tím míří, ale mlčela jsem.
„Jenomže
děcka by v tom potřebovaly nějaké vedení a já nejsem zrovna spisovatel.
Ale Klára a Bára mi řekly, že v učitelském sboru jednu spisovatelku máme…“
sladce se na mě usmál.
Povzdechla
jsem si. Kromě toho, že jsem češtinu vyučovala, jsem napsala a nějakým zázrakem
i vydala dvě knihy pro děti a krátkou sbírku básní. Za spisovatelku jsem se ale
nepovažovala. Byl to spíš koníček.
„Víš,
kolik to zabere času? Vymyslet námět, a potom ho zpracovat do nějaké přijatelné
podoby? Nehledě na to, že to bude muset odsouhlasit ředitel.“
„S
tím už jsem mluvil a je pro,“ pohotově mi skočil Petr do řeči.
Ušklíbla
jsem se. No jistě. Strýček.
„A
námět už taky máme. Jen potřebujeme, aby tomu, co napíšeme, dal někdo formu.“
„Hmmm,“
zabručela jsem otráveně.
„Prosím,“
k mému překvapení padl na kolena: „Prosím.“
Zvedla
jsem se ze židle: „Proboha vstaň.“
„Až
řekneš, že do toho jdeš,“ mrkl na mě.
„Co
když někdo přijde?“ nechtěla jsem se tak snadno vzdát.
„Tak
řeknu, že tě žádám o ruku,“ hravě se na mě uculil.
„To
není vtipný,“ procedila jsem skrz zuby.
„Trošku
jo,“ nenechal se vyvést z míry.
O
krok jsem se k němu přiblížila: „Dobře, jdu do toho. Spokojen?“
„Naprosto,“
zazubil se na mě.
„A
teď už proboha vstaň, než někdo přijde!“
Petr
se se smíchem zvedl do stoje a z výšky se mi podíval do očí: „Uvidíš,
jakou budou mít děcka radost.“
„Proto
jsme tu. Abychom rozdávali lásku a radost,“ pronesla jsem ironicky.
„I
lásku?“ naklonil hlavu a já jsem si najednou uvědomila, jak blízko sebe
stojíme, a že kdyby někdo přišel, bude to vypadat ještě podezřeleji, než když
přede mnou klečel.
„Když
je to potřeba…“ pousmála jsem se.
Na
chodbě začalo zvonit.
„Měl
bych jít,“ řekl Petr, přestože stál jako přikovaný.
Přikývla
jsem a dál na něj zírala.
Najednou
se sklonil a mně se zatajil dech. Petr si ale jen oprášil kolena a otočil se
k odchodu.
„První
schůzka je zítra po vyučování v učebně 204,“ otočil se ještě ode dveří.
Teprve
když za ním zapadly, jsem vydechla.
Sedla
jsem si k neopraveným slohovkám a položila si hlavu do dlaní. K čemu
jsem se to proboha upsala?
Musela
jsem si přiznat, že mě to neskutečně bavilo. Když mi septimáni nastínili svůj
námět, kreativní část mého mozku se okamžitě sepnula a během necelých dvou
týdnů jsme dali dohromady téměř celé první dějství. Petr studentům pomáhal to,
co jsem s nimi sepsala, přeložit do angličtiny a líbilo se mi, že jsme
měli k práci stejný přístup. Nechávali jsme je pracovat samostatně, aby to
bylo opravdu jejich dílo, jen jsme uhlazovali drobné nedokonalosti. Brzy se tak
stalo, že jsme si téměř každý oběd nebo přestávku povídali spolu a Verča na mě
pokaždé významně mrkala. Přesto jsem na její vyzvídání neměla, co odpovědět.
Mezi mnou a Petrem k ničemu nedošlo. Ani nemohlo, vzhledem k tomu, že
kolem nás byla vždycky banda děcek. Ty ovšem nebyly o nic lepší, než Veronika.
„Paní
profesorko?“ naklonila se ke mně Bára.
„Ano?“
podívala jsem se na ni přes monitor malého notebooku.
„Nelíbil
by se vám profesor Vaněk?“ zeptala se narovinu.
„Prosím?“
vykulila jsem na ni oči.
„My
jsme si říkaly, že byste se k sobě skvěle hodili,“ přisedla si k nám
Klára.
„Jak
jste na to, prosím vás, přišly?“ zakroutila jsme pobaveně hlavou.
„Vy
jste mladá a hezká, on je mladej a hezkej…“ pokrčila Klára rameny.
Zasmála
jsem se. Jak jednoduchá kritéria mají sedmnáctileté holky. V dospělosti už
je to trochu složitější.
„Dobrý
den, pane profesore,“ zacvrlikala Bára.
Ohlédla
jsem se přes rameno a uviděla ve dveřích učebny Petra. Zadoufala jsem, že
předchozí rozhovor nezaslechl, ale zbytečně, protože holky podobné obavy
nesdílely.
„Zrovna
říkáme tady profesorce Králové, jak byste se k sobě hodili,“ usmála se na
něj Klára bezelstně.
„Kláro!“
okřikla jsem ji, nicméně Bára se okamžitě přidala.
„Nechcete
ji pozvat na rande?“
„Přestaňte
vymýšlet kraviny a soustřeďte se radši na hru. Co nejdřív musíme začít zkoušet,“
okřikl je Petr přísně.
Holky
zklamaně protáhly obličeje, ale věděla jsem, že mu jeho příkrost odpustí. Během
pár týdnů se z Petra stal idol půlky školy. Kláru a Báru nevyjímaje.
„Pro
dnešek už stejně končíme,“ zaklapla jsem notebook a vyhnala známé dívčí duo ze
třídy.
„Někdy
je to s nimi náročné,“ dívala jsem se za mizejícími dlouhými vlasy.
„Všiml
jsem si,“ usmál se Petr.
„Ale
myslí to dobře.“
Petr
si sedl na okraj levice, u které jsem seděla, a podíval se na mě.
S úsměvem
jsem se opřela o dřevěnou židli. Najednou jsem si připadala jako jedna ze
studentek.
Koketně
jsem si namotala pramen vlasů na prst: „Pane profesore, nemůžeme tu písemku
vynechat?“
Petrovi
přeběhlo po tváři překvapení, ale v další vteřině mu to došlo a přistoupil
na moji hru: „Ale já si vás potřebuju vyzkoušet.“
„Proč
musíte být tak přísný? Víte, že jste náš nejoblíbenější učitel? Snad nechcete,
aby se to změnilo,“ zamrkala jsem na něj.
Petr
se zasmál: „Ty jsi musela být pěkný kvítko. Tohle jsi zkoušela na profesory?“
S úsměvem
jsem pokrčila rameny.
„Tak
to jsem rád, že jsem tě neučil.“
„Proč
ne? Mohla by to být sranda,“ nespouštěla jsem z něj oči.
„Protože
by bylo těžké ti odolat,“ opětoval mi upřený pohled.
„A
teď to není těžké?“
„Odolat
studentkám?“ povytáhl obočí. „Nebo tobě?“
Zasmála
jsem se: „Studentkám, samozřejmě.“
„Ani
ne. Tobě na druhou stranu…“
Pevně
jsem se mu dívala do očí a čekala, jestli odolávat přestane. Možná v to
trošku i doufala. On se ale jen pousmál a já jsem mu s povzdechem úsměv
oplatila. Jasně, asi ne tady a teď.
„Můžu
se podívat?“ ukázal na můj stříbrný notebook.
Znovu
jsem ho otevřela. Petr seskočil z lavice, stoupl si za mě a četl mi přes
rameno. Když se natáhl, aby stránku posunul, přitiskl se ke mně hrudníkem.
Stiskla jsem rty.
„Je
to skvělý,“ zamumlal mi polohlasně těsně u ucha. „Vlastně mi to připadá škoda
překládat. V angličtině se ztratí plno těch tvých geniálních obratů.“
„Ale
to by potom anglické divadlo trochu ztratilo smysl,“ podívala jsem se na něj a
snažila se ignorovat, jak blízko jsou jeho oči. Nebo jeho rty.
Petr
mi pohled opětoval: „Jen abys věděla, nemyslím si to, co jsem říkal. Že by byla
kravina pozvat tě na rande.“
„Ale?“
povytáhla jsem obočí.
Najednou
se ozval dívčí hlas.
„Promiňte,
jenom jsme si zapomněly…“ Klára s Bárou se překvapeně zarazily ve dveřích,
„…sešit.“
Petr
se ode mě odtáhl a opřel se o lavici za námi. Zatímco Bára zašátrala
v lavici a vítězoslavně vytáhla pomalovaný sešit, oba jsme mlčeli. Když se
potom chodbou neslo dvojí chichotání, povzdechla jsem si. A zítra to ví celá
škola.
Slíbila
jsem účast na první zkoušce naší společné hry v divadle. Dokud studenti
text jen načítali ve třídě, nemělo smysl, abych je chodila poslouchat. Ale
trvali na tom, že v divadle, kde opravdu začnou hrát, musím jako
scénáristka být.
Usedla
jsem do třetí řady ztmavlého hlediště a pozorovala septimány, jak se scénáři
posedávají nebo popochází po jevišti. Najednou vypadali tak dospěle a to teprve
nedávno nastupovali do primy. Zkusila jsem si představit letošní primány, jak
tu budou za pár let podobně stát. Budu v té době taky sedět
v hledišti?
„Tak
jsi přece jen přišla,“ usmál se na mě Petr a očividně bez přemýšlení mě políbil
na obě tváře.
„Juuu,“
ozvalo se z jeviště sborově.
„No
tak se všichni uklidníme a nachystejte se na první scénu,“ otočil se k nim
Petr.
Někteří
studenti se uklidili do zákulisí a pár jich zůstalo sedět v první řadě. Na
scéně zůstala jen Diana a pět kluků v hloučku kousek od ní.
„I
can’t believe this!“ pronesla Diana první repliku a hra se tak uvedla do
pohybu.
Fascinovaně
jsem sledovala, jak se slova, která jsem doteď znala jen na papíře, budí
k životu.
„Jsou
úžasní,“ naklonila jsem se k Petrovi.
Pyšně
se na mě usmál a já jsem věděla, že už si děcka zamiloval stejně jako ony jeho.
Bylo to zvláštní, ale o to víc sexy mi připadal.
Po
chvíli do mě drcnul ramenem, a když jsem se po něm podívala, nenápadně kývnul
bradou ke kraji jeviště, kde si Bára se soustředěným výrazem mumlala text spolu
s herci.
„Berou
to strašně vážně,“ zašeptal mi do ucha.
„To
je dobře, ne?“ odvětila jsem stejně tiše jako on.
Naše
paže se teď dotýkaly a jeho dech mě šimral na tváři. Docela mě zajímalo, jestli
na něj intimní atmosféra a bezprostřední blízkost působí stejně jako na mě.
Když
na jeviště vstoupil další z žáků, pokusila jsem se znovu dávat pozor,
jenomže v té chvíli jsem ucítila jemný dotek na koleni. Po očku jsem mrkla
po překladateli mé první divadelní hry, který se ale díval přímo před sebe a zdánlivě
zaujatě hru sledoval.
Stočila
jsem pohled zpátky k dění na scéně a snažila se potlačit úsměv. Takže ty
elektrické výboje, které vibrovaly vzduchem okolo nás, taky vnímal. Zřejmě byl
konec odolávání.
Zatímco
se na jevišti rozvíjela zápletka, Petrovy horké prsty pomaloučku putovaly
nahoru po mém stehně a mně dávalo čím dál větší práci soustředit se na anglický
text. Když se dostal až k lemu mojí sukně a nehtem ho obtáhl, uniklo mi
hned několik vět, které z jeviště zaznívaly.
„Pane
profesore, je ta výslovnost správná?“ pronikla ke mně skrz změť angličtiny
čeština.
Rázem
se k nám všechny hlavy otočily a Petr ruku stáhl.
„V
podstatě ano. Jen pozor na to ostré „er“.“
Další
hodinu, během níž se na jevišti vystřídali téměř všichni žáci obou tříd, jsem
seděla jako na trní. Zbytečně, Petr se o nic dalšího nepokusil.
„Co
na to říkáte, paní profesorko?“ přitočila se ke mně Diana, když jsem si sbírala
kabát a kožené rukavice.
„Myslím,
že budete mít velký úspěch,“ řekla jsem popravdě.
„Opravdu
si to myslíte?“ visela na mých slovech Bára, která se náhle zhmotnila vedle mě.
„Opravdu,“
ujistila jsem ji.
Bára
nadšeně zatleskala a zbytkem osazenstva zašumělo vzrušení.
„Kdyby
byli takhle aktivní v každém předmětu,“ povzdechla jsem si, když se
divadlo rychlostí blesku vylidnilo, Petr pozhasínal a vydali jsme se spolu
k proskleným dvoukřídlým dveřím.
„Copak
ty jsi v jejich věku projevovala ve vyučování nějaké nadšení?“ vzal mi
kabát z ruky a galantně mi ho podržel, abych se mohla obléci.
„Ne,“
zasmála jsem se a omotala si kolem krku dlouhatánskou šálu.
„Tak
vidíš,“ usmál se na mě Petr, když jsem se k němu otočila. „Ale může tě
těšit, že mají radost z projektu, na kterém ses podílela.“
Bok
po boku jsme vyšli do mrazivého večera a Petr vypůjčeným svazkem klíčů zamkl
divadlo. V pondělí večer se nehrálo, takže nám bylo volně
k dispozici.
Zastavili
jsme se pod pouliční lampou, kde se naše cesty rozcházely. Zvedla jsem hlavu
k nebi. Ani jsem nepamatovala, kdy byla taková zima, že by sněžilo téměř
každý den. Pozorovala jsem, jak se vločky třpytily, když na ně dopadlo světlo
lampy. Vzhledem k tomu, jaké teplo bylo na Vánoce, to byl skoro zázrak.
„Mám
dojem, že jsem ti dostatečně nepoděkoval,“ porušil Petr to posvátné ticho. „Bez
tebe by nic z toho nebylo možné.“
„Jsem
ráda, že jsi mě přemluvil. Stálo to za to,“ řekla jsem a popravdě tím nemyslela
jen samotné tvoření hry.
„Takže
se ti první zkouška líbila?“
„Líbila,“
přikývla jsem a dodala: „Některé části víc než jiné.“
„To
nejlepší teprve přijde,“ usmíval se na mě dvojsmyslně.
„Doufám
v to,“ odpověděla jsem v podobném duchu.
„Dobrou
noc,“ líbl mě na tvář.
„Dobrou,“
krátce jsem se mu podívala do očí a otočila se k odchodu.
„Lado?“
chytl mě za ruku.
Ohlédla
jsem se. Petr si mě přitáhl k sobě, a když už jsem si myslela, že mě políbí,
jako by si to rozmyslel a jen centimetr od mých rtů se zastavil.
Povytáhla
jsem obočí v němé otázce.
„Poslední
šance mě zarazit,“ zašeptal.
„Ale
já nechci,“ opáčila jsem.
Zdálo
se, že takové ujištění mu stačilo. Zlehka přitiskl svoje rty na moje dřív, než
z nich dozněla poslední slabika. Dlaň, kterou mi nesvíral, jsem mu
položila na hrudník a ochotně pootevřela rty. Krátká sukně a vysoké kozačky
očividně konečně zabraly. Byla jsem ráda, že mi zadek nemrzl zbytečně. Nicméně
když si mě Petr přitáhl blíž a vjel mi prsty do vlasů, o nějakém mrazu nemohla
být řeč. Rázem mi celé tělo zalila vlna horka, bez ohledu na studené vločky,
které mi tály na tvářích obrácených k tmavému nebi.
Těžko
odhadnout po jak dlouhé době jsme se od sebe konečně odtrhli, ale Petr i nadále
odmítal pustit moji ruku.
„Kdybych
tušila, že k divadlu patří takové benefity, nenechala bych se přemlouvat,“
usmála jsem se.
„Právě
proto, že jsem v takové benefity doufal, jsem tě tak ochotně přemlouval,“
kontroval Petr.
„Takže
ty jsi měl plán,“ naklonila jsem hlavu.
„Spíš
zbožné přání,“ líbl mě na špičku nosu. „Jsi úplně zmrzlá. Měli bychom jít.“
Měla
jsem sto chutí navrhnout, že by mě mohl zahřát, ale nakonec jsem se spokojila
ještě s jedním letmým polibkem a vydala se domů. Však nás čeká ještě
spousta zkoušek a měl pravdu. To nejlepší teprve přijde.
„Je
to pravda, co se říká?“ zvedla k nám při obědě oči Soňa.
Podívala
jsem se na Petra a hlavou mi probleskly obličeje všech studentů, kteří nás
mohli zahlédnout spolu.
„Že
jste pro anglické divadlo vymysleli úplně novou hru?“ zvedla Soňa tu větu do
otázky, když se ani od jednoho z nás nedočkala odpovědi.
„Ah,“
vydechla jsem (snad ne příliš nápadnou) úlevou. „Jo, to je pravda. Septimě se
žádná klasika nezdála.“
„No,
to si tedy troufáte,“ nabodla Soňa těstovinu a vymáchala ji v rajčatové
omáčce.
„Štěstí
přeje odvážným,“ pokrčila jsem rameny a snažila se zamaskovat úsměv, když Petr
pod stolem nenápadně přisunul svoji nohu k mojí.
„Myslíš,
že jsme udělali chybu, když jsme se rozhodli pro autorské divadlo?“ podívala
jsem se na něj poté, co jsme opustili jídelnu a zamířili ke svým kabinetům.
„Rozhodně
ne. A i kdyby… Vždyť o nic nejde,“ pokrčil Petr rameny.
„Ty
asi úplně nechápeš, jak vážně se tady anglické divadlo bere,“ zasmála jsem se.
„Řekl
bych, že na téhle škole nechápu víc věcí,“ položil mi ruku na bedra.
Rychle
jsem jeho doteku uhnula: „Někdo nás uvidí.“
„Odvážným
štěstí přeje,“ zašeptal mi provokativně do ucha a bez ohledu na moje varování
mě líbl na tvář, než s lišáckým úsměvem zmizel za rohem.
Nejistě
jsem se zastavila u dveří a zaposlouchala se do zvuků za nimi.
Když
mi Petr během druhé vyučovací hodiny napsal, ať přijdu na polední přestávku za
ním do kabinetu, bez váhání jsem souhlasila. Potom mi ale došlo, že sdílí
kabinet s další angličtinářkou a nadšení mě rázem přešlo. Možná chtěl jen
probrat něco ohledně divadla.
Dvakrát
jsem klepla do lakovaného dřeva a vzala za kliku.
„Můžu?“
nakoukla jsem dovnitř a zase jsem si připadala jako studentka, která jde za
svým hezkým profesorem, ačkoliv ví, že tady nemá co dělat.
„Samozřejmě,“
vstal Petr s úsměvem od stolu, pokrytého plastovými krabičkami.
„Kde
je Jitka?“ rozhlédla jsem se po malém kabinetu.
„Šla
dnes k doktorovi. Supluju za ni dvě hodiny. Tak jsem si říkal, že by byla
škoda toho nevyužít. Školních obědů bylo už dost. A i když nestihneme nikam
zajít, pořád existuje donášková služba,“ odkryl víko jedné z krabiček a
odhalil úhledný řádek sushi.
S úsměvem
jsem za sebou zavřela a přistoupila k němu: „Jestli máš v plánu
ohromovat kolegyně obědem, tak velmi brzy zjistíš, že učitelský plat ti na
každodenní donášku moc dlouho nevydrží.“
Petr
mi zlehka položil dlaně na boky: „Neboj, nemám v plánu ohromovat své
kolegyně.“
Sklonil
se, a než mě políbil, zamumlal mi na rty: „Možná jen jednu.“
„Pojď
sáňkovat,“ řekl zničehonic Petr, zatímco mě doprovázel domů.
„Sáňkovat?“
zopakovala jsem. Doufala jsem, že mě konečně pozve na rande mimo školu, ale
v mých představách jsem viděla spíš víno a svíčky.
„Jo,“
zasmál se na mě.
„Nejsme
na to už trochu staří?“ povytáhla jsem obočí.
„Ne,“
odpověděl prostě.
Se
smíchem jsem se zastavila před vchodem. Vlastně proč ne.
„Tak
fajn, ale mám jeden problém. Nemám sáňky.“
„Já
ano. Problém vyřešen.“
„Ty
jsi se vším hned hotov,“ usmívala jsem se na něj, když mě objal okolo pasu.
„Se
vším ne,“ mrkl na mě.
Ukázalo
se, že kromě sáněk nevlastním ve svých dvaatřiceti letech ani žádné oblečení
vhodné na sáňkování. Nakonec jsem si vzala svůj outfit na snowboard, na kterém
jsem nestála už tři roky, a za tu dobu moje modrobílé kalhoty a bunda
pravděpodobně vyšly z módy.
Podívala
jsem se na hromádku písemek a přesvědčovala sama sebe, že je opravím, až se
večer vrátím. Jestli se tedy do svého bytečku vrátím sama… Ach jo, kdo by
čekal, že i jako učitelka budu mít domácí úkoly?
Při
nasedání do Petrova auta jsem si všimla snad třicet let starých sáněk na zadním
sedadle.
„To
si děláš srandu,“ zasmála jsem se. „Přesně takové jsem měla jako malá.“
„Zůstaly
ve sklepě po předchozím nájemníkovi,“ vysvětlil. „A bylo mi líto je vyhodit.
Tak se aspoň vrátíš do dětství.“
Vycouval
z našeho sídliště, a když jsme najeli na výpadovku z města, zamyšleně
dodal: „Je to zvláštní, ale co jsem u vás na gymplu, připadám si, jako bych se
vrátil do studentských let. Asi to dělá ta atmosféra školy a energie děcek.“
„Taky
si občas přijdu jako studentka,“ přiznala jsem, ale už ne, že obvykle ve
spojení s ním.
A
ačkoliv jsem měla pocit, že sáňkování je pro malé děti, když si za mě Petr
obkročmo sedl a přitiskl se ke mně, nedovedla jsem si představit dospělejší
zábavu.
Odrazili
jsme se a naše společná váha nás tryskem poslala z kopce dolů.
V půlce kopce se mi z hrdla vydral spontánní výkřik a Petr se mému
zavýsknutí zasmál, zatímco maminka, která opodál bobovala s malým
chlapečkem, se po nás podezřívavě ohlédla.
Se
soumrakem, který v této roční době přicházel brzy a rychle, ale řady
maminek notně prořídly, a poté začalo být sáňkování opravdu zajímavé. Svištěli
jsme dolů přitisknutí jeden k druhému a vzápětí opět ruku v ruce
stoupali do kopce a od úst se nám zvedaly obláčky páry, zatímco jsme si
povídali o všem a o ničem.
Po
několika dnech vydatného sněžení ležela na zemi taková vrstva bílého poprašku,
že když jsme nestihli zabrzdit a společně se svalili ze saní, bylo to jako
spadnout do chladných peřin.
„Jsi
v pořádku?“ naklonil se nade mnou Petr.
Beze
slov jsem ho stáhla na sebe a moje promrzlé rty pod jeho dotekem snadno
roztály.
Líbaly
jsme se dlouze a pomalu a být o několik stupňů víc, klidně bych tu ležela až do
svítání. Bohužel v této roční době musela jít romantika stranou.
„Pojď,
vezmu tě domů,“ odhrnul mi mokré vlasy z čela. „Nerad bych, aby ses mi
nachladila.“
„Pročpak?
Máš něco v plánu?“ propletla jsem svoje prsty s jeho.
„Mám
toho v plánu spoustu,“ zašeptal mi na rty, a potom mě bez varování vytáhl
na nohy. „Ale hlavně děcka by mi neodpustila, kdybys tak krátce před premiérou
onemocněla. Chystají pro tebe překvapení.“
„Vážně?“
zajiskřily mi oči nad oběma částmi jeho odpovědi.
„Vážně,“
ujistil mě a odvedl k nedaleko stojícímu autu.
Uvelebila
jsem se na vyhřívaném sedadle a znovu si připadala jako nezkušená holka, když
jsem celou cestu sama se sebou debatovala, jestli se mám zeptat nebo ne. Když
jsme zastavili před mým domem a Petr mě políbil na rozloučenou, zatnula jsem
zuby. Není ti přece šestnáct, okřikla jsem sama sebe.
„Nechceš
jít ještě na chvíli ke mně?“ Znělo to vždycky takhle trapně, nebo jen dnes
večer?
„Až
jindy. Zítra máme dlouhý den a měla by sis odpočinout,“ usmál se na mě Petr, a
i když se zřejmě snažil být ohleduplný, moje pocity byly všelijaké.
Než
jsem vešla do domu, ještě jsem mu zamávala, a pak jsem si povzdechla. No,
stejně mě ještě čekají domácí úkoly.
Seděla
jsem na svém oblíbeném místě ve třetí řadě hlediště malého divadla a pozorovala
dění na jevišti. Studenti už dávno zkoušeli bez papírů v ruce a po scéně
se pohybovali s mnohem větší jistotou. Mně ale pohled neustále utíkal
k režisérovi, ve kterého se Petr velmi rychle proměnil. Dost možná jsem
působila jako zamilovaná puberťačka, ale opravdu mě bavilo sledovat, jak
s děckama umí pracovat, a jak ony jeho poznámky bez připomínek přijímají.
A přiznejme si to. Taky mě neskutečně bavila skutečnost, že přesto, jak na něj
některé holky dělaly oči, byla jsem to já, kdo za ním mohl po zkoušce jít a
políbit ho.
„Tak
co myslíš?“ objal mě okolo pasu.
„Že
už to vypadá jako skutečné divadlo. Až tě přestane bavit učení, můžeš se dát na
dráhu divadelního režiséra,“ prohrábla jsem se mu prsty v krátkých
vlasech.
„Leda
že bys mi dělala scénáristku,“ pousmál se.
„Říká
se tomu u divadla scénáristka?“ naklonila jsem hlavu a přejela mu nehty po
zádech.
„Kdoví,“
zdvihl mě ze země a posadil na stůl, který byl jako rekvizita uklizený
v zákulisí.
„Očividně
máme ohledně práce v divadle ještě nějaké mezery,“ zajela jsem mu prsty
pod černé tričko a otiskla dlaň o jeho holou kůži.
„Očividně,“
vydechl Petr a přitiskl svoje pootevřené rty na můj krk.
„Jedno
ale vím,“ zašeptala jsem mu do ucha.
„Hmm?“
„Tohle
bychom tu dělat neměli,“ hravě jsem ho odstrčila a seskočila ze stolu.
Než
jsem se kolem něj ale stihla prosmýknout, chytil mě za ruku a stáhl nazpět
k sobě.
„To
je mi ale úplně jedno,“ prohlásil tiše, zvedl mi bradu a hluboce mě políbil.
Protože
jsem před chvílí protestovala jen tak pro formu, víc než ochotně jsem mu
polibky oplácela. Aniž by se naše rty rozdělily, mě znovu vyzvedl na stůl a já
jsem kolem něj omotala nohy a přitáhla si ho blíž. Když svými polibky zamířil
zpátky k jemné kůži na mém krku a zároveň jeho prsty zmizely pod lemem
mojí sukně, hlava mi s povzdechem spadla vzad.
Mžourala
jsem na otřískaný zákulisní strop a nevnímala nic, než nás dva.
Jasně, občas jsem si
přála být zase studentka, stát na jevišti a nacvičovat divadelní hru. Ale
panebože! Být dospělá a prožívat v zákulisí svůj vlastní příběh bylo
mnohem lepší!
Žádné komentáře:
Okomentovat